ini aku. bukan kamu.

ponstan consumer

Monday, September 6, 2010

anak mak, anak abah..anak sape?

tittt..tittt..ohh jam casio tak bape nak canggih aku ni da bebunyik tande tepat pukol sbelas..
and rasenye dah dekat 2 jam gak la pakcik yang pakai baju melayu kaler maroon dgn kain pelikat kotak2 sbelah table aku ni bawak anak die mkn mekdi..
pheuwww..bole tahan gak pakcik ni..bawak anak lepak kat mekdi..
hohoho..tetibe lak aku teringat kat abah aku..
hmm..cmfirm skg ni abah ngn mak baru balik semayang terawikh..pastu tengah get ready balik runah jenderam..tu la keje die semenjak2 dah pencen ni..
asal ilang jek, mesti balik umah jenderam..
abah..abah aku ni muke garang..pasal misai tebal die kot..huhu
hmmm..apsal ek? kekadang aku tgk kekawan lain mcm rapat gile je ngn bapak dorang..aku? ishhh..nak borak lebeh2 pun jarang..seingat aku la sepanjang 23 taun aku idop ni tak penah la aku nak duduk lebih sejam beborak ngn abah..duduk kene dengar ceramah, dengar abah membebel lebeh dr sejam selalu la..
care aku komunikasi ngn abah aku lebeh kurang mcm ni la:
aku: "abah, nah tadi ade orang dtg kasi kad jemputan ni:
abah: "hmmm..letak la situ."
aku: "abah, orang balik dulu"
abah: :hmmm.."
mcm ni la lebeh kurang dialog aku ngn abah aku..mesti ade "hmmm"..ayat "hmm" tu kire mcm ayat wajib la..stakat nak borak2 kosong ngn bapak aku, kirim salam la derrr..kire aku ngn abah aku ni akan becakap lebih dr 2 ayat bile bende tu cam penting jela..
mebi sebab aku lebeh rapat ngn mak kot..aku ingat lagi time skolah dulu, ape2 pun aku refer kat mak dulu..nak soh abah dtg skola amik repot kad pun aku mintak mak ckpkan..nak mintak duit beli buku pun aku soh mak tlg cakapkan..bole dikatakan kalu ape2 bende yang melibatkan persetujuan big bos merangkap ketua rumah atau lebeh tepat lagi bapak aku mesti aku soh mak yg jadik orang tengah..apesal ntah aku pon tak tau..
agaknye sbb aku ni suke ikot kepale sendiri..dlm byk2 adek beradek aku rase aku la yg paling byk kali kene marah ngn abah..kene bebel..kene ceramah sume..hmm..anak kesayangan abah, of coz la my chan! kekadang aku tension gak.."ohh..kalu my chan buat hal abah cam cool jek..senyap je..marah pon sikit2 je..tapi kalau aku buat salah sikit, perghhhh..3 ari 3 mlm kene tahan telinge bai..berasap gua..tu yang aku rase aku tak bape rapat ngn abah kot..kekadang mulut aku ni jahat je ckp, " ala, abah pilih kasih"..aku ingat lagi dulu mase aku kantoi ponteng skola sampai kene panggil mak bapak dtg jumpe cikgu, bukan main mengamuk abah..sampai aku tanye kat mak "mak, orang ni anak pungut ke?" mase tu mmg meleleh la mak aku bile soalan cepumas tu aku tanye..yelaaa..mane aku tak bengang..dah jelas, nyata tanpa dengung kot kalau aku buat hal mesti bukan main mengamuk abah aku tu..tapi kalau my chan yang buat hal..tade pon kene teruk mcm aku..ingat lagi kes my chan isap okok tu..aku beriye la konon2 ingat bole blackmail my chan dgn kes die isap okok tu..last2 bile abah dpt tau die isap okok, marah kejap jek..pastu hampeh! sudahnye, sampai skg la adik aku yg benggong tu jadik perokok tegar! abah oh abah...hmmm..
skg bile umor dah masuk2 keperingkat warga dewasa (ade ke kategori ni?) aku rase aku banyak gak membelakangkan abah..byk bende aku decide sendiri...tapi still aku inform kat mak..tapi paham2 jela inform aku tu mcm mane..kdg2 aku sedar gak aku ni mmg ikot kepale sendiri..sbb tu la aku slalu kene marah ngn mak bapak aku..ha, tu la..mak abah slalu je ckp aku ni paling degil, tak dengar ckp..ha, kan masin mulut dorang tu..mmg betol aku ni degil..kekadang tu bile aku teringat pasal abah slalu mcm nak beza2kan aku ngn my chan, aku saje je buat hal..lantak la..aku buat baik ke buat jahat same je kene marah..sampai badin penah ckp, "ko ni degil nak mampos..jgn sampai nanti kau nak kawen abah tanak jadik wali kau baru ko tau.." gulppp..longkang jugak mulut abang lang aku ni!
tapi ape2 pun aku tetap sayang abah aku..tak kire mcm mane die marah aku..die bagi ceramah dengan loghat utara die yang tak ilang2 tu pun aku tadah je telinga..sebab my abah is still my abah..
abah..raya nanti orang mintak maap la... :(

No comments: