ini aku. bukan kamu.

ponstan consumer

Saturday, March 13, 2010

B.R.A.C.E.S



Braces atau orang jawa sebut pendakap gigi merupakan aksesori yg semakin mendapat sambutan di kalangan remaja atau separuh remaja yang ingin menambah kecantikan gigi dan juga ingin membetulkan kedudukan gigi supaya lebih teratur..sungguh skema la ayat saya di atas..hehe

dan saya juga merupakan salah seorang pemakai braces
dan ramai juga la yg tanya saya kenapa la pkai braces
sbb gigi saya nampak ok..
tapi sebenarnya gigi saya jarang ckit..so tempoh saya pkai pn xlama..
bulan 12 nie genap la saya pkai braces nie setahun..huhu

so skit info psl braces nie

* Pendakap gigi atau nama saintifiknya, orthodontic braces atau brackets digunakan dalam bidang pergigian untuk membantu membentuk semula permukaan gigi yang tidak rata.
* kena penjagaan gigi yang agak rapi iaitu gosok gigi selepas mkn,bangun dan hendak tidur untuk elakkan makanan yg tersangkut membiakkan bakteria dlm mulut.
* menggunakan berus gigi yg special untuk berus celah2 gigi..dan juga ubat kumur
untuk elakkan mulut berbau..floss pn penting gak
* kena g follow-up untuk pastikan kedudukan gigi dah ader perubahan dan pastikan fulus yg mencukupi bila melawat doktor gig yek..
* kena gak mkn makanan yang seimbang dan berkhasiat
* semua di atas adalah dari pengalaman saya sendiri..hehe

No comments: